O nás
Jak pracujeme
K založení Lesního klubu nás svedly cesty osudu, pedagogického i osobního rozvoje, který spatřujeme hlavně v komunitním vedení dětské skupiny a stále větší potřebě dělat věci VĚDOMĚ, PŘIROZENĚ A V PŘÍRODĚ. Toto jsou hesla, kterým bychom se chtěli ve své práci s dětmi věnovat do hloubky.
Vědomě
Vědomé vedení dětí a vědomý průvodce je podle nás tím největším darem, který můžeme dětem v jakémkoli věku nabídnout. V první řadě jsou to samozřejmě rodiče, prarodiče a když si dítě začne v předškolním věku uvědomovat své já, jsme na řadě my, abychom ho provedly naším nádherným světem. Světem, který samy můžou svými myšlenkami a činy ovlivnit.
Přirozeně
V rytmu dne, měsíce a roku. Děti tento rytmus a řád potřebují proto, aby se cítily v bezpečí. Přirozené je pro nás také na dítě nespěchat a pozorně mu s respektem naslouchat.
V přírodě
Pobyt venku, v přírodě v dětech probouzí přirozenou zvědavost, baví je a vyvolává v nich radost. Jde jen o to ukázat, že hrát si na louce, v lese či na zahradě je zábava. Nadstavbou pro přirozené přírodní prostředí je v naší školce přítomnost a chov domácích zvířat, které jsou jistou nutnou terapií a relaxací pro děti v dnešním technickém světě.
Průvodkyně
Náš tým
Mgr. Kateřina Filková
koordinátorka, zakladatelka spolku, průvodkyně, maminka 4 dětí
Šárka Hladká
zakladatelka spolku, průvodkyně
Jsem bytost, jako každá – jiná Dětství jsem prožila na stromě, s roztrhanými kalhoty a větrem ve vlasech. Na základní škole jsem se toužila stát paní učitelkou a má cesta tedy vedla skrz tvoření akcí pro děti, po tábory až ke střední pedagogickou školu, kde jsem se zaměřila na předškolní a mimoškolní výchovu.
Po škole jsem se chtěla ještě rozletět, a tak jsem okusila Au-pair. Pak mě čekalo několik let ve státní školce, kde jsem zjistila, že největšími učiteli jsou pro mě DĚTI.
Směr státních školek mi nestačil, chtěla jsem dětem ukázat pravý život – že zelenina a ovoce nepochází ze supermarketu, že brouci a rostliny nejsou jen na obrázku, že život se má ochutnávat, osahávat, opečovávat….ŽÍT.
Po toulkách v obytné dodávce, kde jsem ochutnala svobodu, nemohla vést má cesta jinam, než do lesní školky, kde jsem našla, co jsem hledala. A tak jsem tady. Tady a teď. S úsměvem a otevřeným srdcem
Ing. Dominika Kozlovská
průvodkyně
Co u nás děti můžou zažít?
Aktivity
Výlety, exkurze a zajímaví hosté
Badatelství
Prožitková, lesní pedagogika
Blízkost našich zvířátek
(a to nejen těch lesních), kteří se těší na naší péči (krmení, drbání, čištění, objímání, objevování, …) V zázemí nás totiž čeká:
- Kozy, které se nemůžou dočkat procházky
- Králíci, kteří prahnou po mlíčí a pohlazení
- Prase, co všechno spase
- Ale i morčata, kočky, slepice a kohouti
Místní chovatelé
Pravidelné návštěvy např. u včelaře, v dančí oboře, na slepičí farmě…
Prvky Montessori a waldorfské pedagogiky
Respektující komunikace
Přítomnost všech elementů
voda, oheň, země, vzduch
Muzikoterapie s odborníky
Učení hrou
Pěstování a zahradničení
Tvořivá hra s blátem v blátovišti
Práce se dřevem
Časový harmonogram
Rytmus dne
8:15 - 8:40
Scházení dětí, volná hra a činnosti dle vlastní volby.
9:00 - 9:30
Ranní kruh, společné přivítání, krmení zvířátek, vzájemné seznámení a počítání, písničky a říkadla vztahující se k tématu dne, nastínění programu dne, uvědomění dne, měsíce, počasí /pohybové hry (hry zaměřené na psychomotorický rozvoj, říkadla spojené s pohybem, tanečky, rozcvička a relaxační cvičení).
9:30 - 9:45
Svačina – někdy v zázemí, někdy v lese.
9:45 - 11:30
Vzdělávací činnost v lese /zooterapie /muzikoterapie /návštěvy místních farmářů / výtvarné tvoření /práce na pozemku – u zahrádky, u zvířat, poklízení, volná hra (např. prolézačky z klád, stavění domečků z přírodnin, tvoření práce se dřevem , sledování životních cyklů zvířat, rostlin, péče o přírodu).
12:00 - 12:30
Hygiena, společné prostírání stolu, předobědový rituál a prstové hry na rozvoj laterality, společný oběd.
12:30 - 12:45
Vyzvedávání dětí, příprava na odpočinek.
13:00 - 14:20
Odpočinek, společná reflexe dne, četba pohádek, předškolní příprava.
14:30 - 15:20
Odpolední program / tématické aktivity (hudební, výtvarný, kutilský, rukodělný), volná hra.
15:30 - 15:45
Odpolední svačina.
15:30 - 16:00
Volná hra v zázemí, vyzvedávání dětí.